Eenvoudige overwinning voor Drieborg 1 in Usquert

17 maart 2022 22:00

Donderdag werd een midweekse speelronde afgewerkt, waar de selectie naar Noord-Groningen afreisde voor het affiche Usquert - Drieborg. Deze werd al eens verplaatst vanwege problemen met de verlichting op het Sportpark Usquert, maar dit zou inmiddels verholpen zijn, werd ons beloofd.

Drieborg wilde de goede resultaten van de laatste weken een vervolg geven en jacht maken op de derde plek in de 5e klasse C. De wedstrijd begon rommelig doordat het combinatiespel bemoeilijkt werd door het strijdlustige Usquert. De duels op het middenveld gingen er stevig aan toe en met de lange bal werden de rappe aanvallers van Usquert regelmatig de diepte in gestuurd. De verdediging van Drieborg stond echter goed opgesteld en kon de aanvallen van de Hogelanders telkens afslaan.

Drieborg stelde daar zelf ook de nodige kansen tegenover. Via de vleugels werd geprobeerd het zestienmetergebied van de tegenstander te bereiken. Dit bleek niet altijd eenvoudig, met name omdat er naast de reguliere belijning ook de nodige andere sportvelden waren uitgetekend. Hierdoor ontstond geregeld verwarring wat nu de zijlijn, de 16 meter-lijn en de volleybalveldbelijning was. Desalniettemin wist Ken Bakker met een splijtende steekpass onze op schot zijnde spits Sven Glazenburg te bereiken. Hij rondde in de korte hoek beheerst af: 0-1.

Drieborg kreeg de smaak te pakken en creëerde hierna de nodige kansen. Het was Tim Bakker die vanaf rechts naar binnentrok en met een lage schuiver de 0-2 ruststand op de borden schoot.

Op het moment dat de scheidsrechter in de rust de kleedkamer in kwam, waar driftig werd gefilosofeerd hoe we het restant van de wedstrijd moesten aanvliegen, kwam hij melden dat de verlichting was uitgevallen. Trainer annex elektricien Jan Blaauw van de Usquertse formatie toonde zich een helder licht en nam de meterkast onder handen, alvorens het tweede bedrijf kon beginnen.

Drieborg vatte de aanvang van de tweede helft iets te licht op en leed slordig balverlies. Usquert kwam hierop via een vlammend schot in de korte hoek op 1-2. Drieborg scoorde vlak hierna via de lichtvoetige Ingve Tjalma de 1-3, waarna de lampen plots opnieuw doofden. De scheidsrechter overlegde met de aanvoerders hoe nu verder, maar gelukkig sprongen de lichtmasten weer aan waarna de wedstrijd kon worden hervat.

Hierop liet Drieborg flitsend voetbal zien. De verdedigers en middenvelders zaten er fel op en bijna elke kans veranderde in een doelpunt. Aanvallen over de vleugels en afstandsschoten wisselden elkaar af. Zo snel als het licht brachten Sven, Tim, Lorenzo, Steffan en Ingve de eindscore op 1-8.

Na een publiekswissel van één van de uitblinkers Ken Bakker mocht Daan Delger na een lange blessure zijn rentree maken. De meterkast van Usquert gooide echter voor een derde maal roet in het eten. Welgeteld 12 seconden na zijn rentree werd het opnieuw donker, waarna de scheidsrechter de wedstrijd gespeeld achtte en voor het eindsignaal floot. Hiermee werd mede door puntverlies van THOS de derde plaats bemachtigd, wat voor euforie in de kleedkamer zorgde.

Morgen staat alweer de volgende wedstrijd op de planning: het eerste speelt om 14:30 de uitwedstrijd tegen Alteveer. Ben jij er ook bij?